(från början var allt fotografi)
Tobias Sjödin, nya arbeten, ID:I Galleri, till och med 8/9 2024.
Nils Claesson skriver fint om utställningen på Facebook:
”Filmregissören och fotografen Agnès Varda skrev en gång att film och fotografi förhåller sig till varandra som två syskon som haft incest. En träffsäker bild av en mångbottnad och jobbig relation utan tydliga gränser fylld av lust och skam. Precis lika snårig och hårig är gränslandet mellan fotografi och måleri. I svensk konsthistoria ej riktigt utrett eftersom fotografi först sedan någon postmodern gång i mitten på 80-talet fick status av konst. Innan dess var fotografi måleriets okända vän men också något som föraktades av den fina finkonsten. Om vi med fotografi menar en maskin som genom en optisk kemisk process eller digital översätter en flerdimensionell verklighet till något platt med två dimensioner. Carl Larsson och Elsa Beskow arbetade med fotografiska förlagor. Carl Larsson var extra skicklig på det eftersom han som yngling jobbat på tidning och förvandlat fotografier till tryckbara plåtar. Jobbet hette att vara xylograf. Här i översättningsarbetet mellan fotografisk bild och måleri arbetar Tobias Sjödin. På ID:I galleri på Tjärhovsgatan har han satt ihop en utställning som imponerar. I det som vid första anblicken är ett illusionsnummer som består av stora fotografiska c-printar som ser ut som målningar men är foton. Bilderna visar sig vara målningar av Tobias Sjödin som han gjort efter fotografiska förlagor från böcker, tidningar och internet. Målningar som sedan Tobias fotograferat av och blåst upp. Naturligtvis finns det ett undantag. En sportbild på löpare som är en målning har skalats ned till vykortsformat. En av bilderna på ett barnskelett ur en läkarbok har en tuftad förlaga och kom till 1996, Tobias Sjödins utställning imponerar och bakom hans öron finns som vanligt inte bara en räv utan en hel rävfabrik. Gå och se.”